Winkelketen Action heeft in 2013 opnieuw een sterke groei doorgemaakt. Geheel tegen de trend onder detailshandelsbedrijven in, breidt de prijsvechter jaar op jaar uit.
Action zag de omzet in 2013 met 32 procent toenemen en doorbrak daarmee de grens van 1 miljard euro omzet. Een jaar eerder stond de teller nog op 873 miljoen euro omzet. Het bedrijfsresultaat steeg ook fors, met 29 procent tot 128 miljoen euro, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde jaarcijfers.
De winkelketen zette zijn expansiedrift ook in het crisisjaar 2013 volop door: er kwamen 85 nieuwe winkels bij, 41 in Nederland, 17 in België, 15 in Duitsland en 12 in Frankrijk. Ook het aantal medewerkers groeide flink van 11.657 in 2012 naar 16.497 vorig jaar.
Action opereert nog steeds vanuit een Noordhollands dorpje, Zwaagdijk. Daar staat het hoofdkantoor en distributiecentrum. Vanuit een tweede distributiecentrum in Zuid-Limburg, waar 600 mensen komen te werken, wil het bedrijf België, Frankrijk en Duitsland beleveren.
Action: bodemprijzen en snelle wisseling
Het succes van Action is mede te danken aan de combinatie van bodemprijzen én een snel wisselend assortiment. Hierdoor bezoeken mensen vaak een winkel, uit vrees om een tijdelijke aanbieding mis te lopen.
Het succes is des te opmerkelijker omdat de reguliere detailhandel pijn lijdt door de concurrentie van internetwinkels en zuinige consumenten.
Kapitaalkrachtige investeerder
Action begon 20 jaar geleden met één winkeltje in Enkhuizen. Drie jaar geleden kwam het bedrijf voor een half miljard euro in handen van investeringsmaatschappij 3i. Die kondigde bij de overname aan sterk te willen investeren in de groei van het bedrijf. Dat plan is nu op stoom.
Action verwacht in 2014 een verdere groei in omzet, resultaat, aantal winkels en aantal medewerkers. De prijsvechter denkt tevens in 2014 meer winkels te openen dan in 2013.
Bron: ANP/Z24
Lees ook
'HEMA moet kiezen nu concurrentie sterker wordt'
'3 redenen waarom Albert Heijn marktaandeel verliest'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl